סתימות ביוב בבניין משותף – מי משלם?

סתימות ביוב בבתים משותפים

סתימות ביוב בבית משותף דורשות התמודדות מורכבת יותר. מי מזמין את שירות הביובית שתטפל בהצפה ובסתימות ביוב? מי משלם על כך? ומה עושים כאשר אחד או חלק מהשכנים לא רוצים לטפל בבעיית הביוב?

מהם הגורמים הנפוצים ביותר לסתימות ביוב בבית משותף?

ישנם 3 גורמים עיקריים לסתימות ביוב בבית משותף.

  1. התנהלות לא נכונה של הדיירים: אחד מהגורמים הנפוצים ביותר קשור דווקא בהתנהלות הדיירים: סתימת ביוב שנגרמה בגלל השלכת פסולת בלתי מתכלה לתוך האסלה. לפעמים הסתימה בביוב תגרם בגלל עודף מגבונים שהושלכו לתוך האסלה והצטברו בדפנות צנרת הביוב. לפעמים הביוב ייסתם בגלל השלכת לכלוכים כבדים ובלתי מתכלים לאסלה כמו טיטולים.

  2. פסולת בנייה בצנרת הביוב: גורם נפוץ אחר בבניינים חדשים המביא לסתימות ביוב, קשור דווקא בהתנהלות הקבלן- הצטברות של לכלוך הנובע מפסולת בנייה. אמנם הקבלן היה מחויב לבצע שטיפת קווי צנרת הביוב בלחץ מים גבוה. אולם לפעמים השטיפה בלבד אינה מספיקה. על הקבלן היה להביא דיזה מיוחדת לחיתוך שאריות בטון, והוא לא ביצע זאת.

  3. חדירת שורשי עץ לבור הביוב: לפעמים סתימת הביוב בבניין המשותף לא נגרמה בגלל בני אדם, אלא בגלל חדירת שורשים לבור הביוב. במקרים אלו התשלום על הטיפול בסתימת הביוב יהיה בדרך כלל יקר יותר, בגלל המורכבות של הטיפול במניעה של חדירה חוזרת של שורשי העץ שוב אל בור הביוב.

כיצד מתחלק התשלום על הטיפול בסתימת הביוב בין הדיירים?

חלק מההחלטה על חלוקת התשלומים בין הדיירים, תושפע מהגורמים לסתימת הביוב. בבניינים חדשים הצפות הביוב ינבעו לרוב מפסולת שעדיין נשארה בצנרת הביוב. במקרה זה, על וועד הבית לדרוש את התשלום עבור התיקון מהקבלן. כאשר נאלץ וועד הבית לתבוע את הקבלן בבית משפט, על הדיירים להתחלק בצורה שווה גם בהוצאות עבור התביעה בבית משפט.

לעומת זאת, כאשר יש דייר ששם שוב ושוב מגבונים באסלה, אחריות התיקון תחול עליו בדרך כלל.

אולם כאשר סתימת הביוב נגרמת מחדירת שורשי עץ או בגלל תשתית ביוב ישנה, הוצאות תיקון הסתימה בבור הביוב תתחלקנה בצורה שווה בין הדיירים.

מי משלם על הטיפול בסתימת הביוב- בעל הבית או הדייר?

כאשר בעל הבית משכיר את הדירה, עולה השאלה מי משלם על תיקון של סתימות ביוב בבניין המשותף. בדרך כלל, התשלום על הוצאות תיקון בעיות ביוב בבניין המשותף חל על בעל הבית ולא על הדייר. אולם כאשר ברור שסתימת הביוב נעשתה בגלל הרגלים לא נכונים של השוכר כמו השלכת מגבונים לאסלה, יכול בעל הבית לדרוש מהדייר השוכר לשלם עבור התיקון.

מה קורה כאשר הדיירים לא רוצים לשלם על תיקון הביוב?

בבניינים משותפים, נתקלים לפעמים וועדי הבית בקושי לגבות תשלום מהדיירים עבור הוצאות שוטפות. לפעמים, לא יצליח וועד הבית לגבות מהדיירים גם השתתפות בתשלום עבור התיקון של הסתימה בביוב. לפעמים יש בבניין רק דייר אחד סרבן, ולפעמים רוב או אפילו כל הדיירים יסרבו לשלם. במקרים כאלו, מומלץ לוועד הבית להיעזר באגודה לתרבות הדיור.

על וועד הבית למצוא חברת ביובית טובה בעלת מחיר הוגן.

כמו שעל הדיירים מוטלת החובה להתחלק בהוצאות התשלום על טיפול בסתימות ביוב, כך מוטלת על הוועד החובה למצוא חברת ביובית טובה שנותנת מחיר הוגן. מומלץ ביותר שוועד הבית יקבל בכתב 3 הצעות מחיר מחברות שונות. את ההצעות הללו מעביר וועד הבית לדיירים והם יסייעו לוועד הבית לבחור את החברה המתאימה ביותר לטיפול בסתימת הביוב של הבניין.

שיתוף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

אולי יעניין אותך גם

Call Now Button